2025.04.16.-05.17.
최성재 개인전 《 찰나의 체획(體劃): 마음으로 그리는 풍경 》
CHOI Sung Jae Solo Exhibition
Momentary Embodied Gesture: Landscape of the Heart
찰나의 순간, 영원한 제스처
갤러리 지우헌에서 한국 도자예술계의 실험정신을 대표하는 최성재 작가의 개인전 《찰나의 체획(體劃): 마음으로 그리는 풍경》이 열린다. 이번 전시는 작가가 6년 만에 서울에서 선보이는 개인전으로, 전통 기법과 현대적 회화 언어의 조화라는 작가의 38년 예술 여정을 대표하는 엄선된 28점의 작품을 통해 그 깊이를 드러낸다.
홍익대학교 미술대학에서 도예를 전공한 최성재는 1987년 예술 활동을 시작한 이래, 1996년 제2회 국제도예전과 2001년 경기도미술대전에서 대상을 수상하며 독보적인 위치를 확립했다. 또한 미국, 일본, 유럽을 아우르는 국제 워크숍을 통해 한국 도예의 예술적 지평을 넓혀왔다.
작가의 작품은 도자기의 표면을 한 폭의 회화로 승화시키는 서정적 표현이 특징이다. 깊은 코발트블루와 순백의 백토가 만들어내는 강렬한 대비, 추상화된 자연 풍경, 그리고 오리 모티프가 만들어내는 시적 여운이 돋보인다. 전통 분청사기의 '귀얄'과 '덤벙' 기법을 현대적으로 재해석하여, 우연성과 의도성이 절묘하게 어우러진 작품 세계를 구축했다.
전시 제목 《찰나의 체획(體劃): 마음으로 그리는 풍경》은 순간의 영감이 신체적 행위를 통해 형상화되는 작가의 창작 과정을 함축한다. 이는 최성재가 평생 추구해온 '비움'의 미학과 '무(無)'의 상태에서 비롯되는 자유로운 표현 의지의 발현이다. 작가는 분청도자의 자유분방한 정신과 회화적 특성을 결합해 액션 페인팅을 연상시키는 역동적인 선의 움직임 속에서 극도의 절제미와 여운을 포착한다.
이번 전시는 〈마음 풍경〉과 〈생명의 소리〉 두 시리즈를 중심으로 구성된다. 〈마음 풍경〉 시리즈는 심연의 코발트블루로 표현된 호수와 수풀, 그리고 그 위를 유영하는 오리가 그려진 11점의 판형 도자 작품으로 이뤄진다. 특히 80센티미터가 넘는 대형 작품 2점은 2019년 중국에서 제작된 후 코로나19로 인해 국내 반입이 지연되었다가 이번에 처음 공개되는 작품으로, 굵직한 선의 움직임과 여백의 절제된 조화가 작가의 원숙한 기법을 고스란히 담아낸다.
〈생명의 소리〉 시리즈는 다채로운 색채와 리듬감 있는 추상적 띠 장식이 특징이다. 전통 분청사기의 자유로운 표현 언어를 현대적 감각으로 승화시킨 이 작품들은 1996년 제2회 국제도예전에서 대상을 수상하며 일찍이 그 예술적 가치를 인정받았다.
이 외에도 사각병, 타원호, 자연석을 연상시키는 오브제 등 다양한 조형 작품들이 전시된다. 평평한 기면에 단순하지만 깊이 있는 조형성을 부여한 이 작품들은 드로잉을 입체적 공간으로 확장하며, 도자 예술의 현대적 가능성을 탐색하는 작가의 실험 정신을 보여준다.
끊임없이 변화하는 현대 사회에서, 예술은 쉼 없는 문명의 간섭 속에서도 본질적 가치를 찾아가는 여정이다. 최성재의 작품 세계는 이러한 시대적 소음에서 벗어나 '자아와 만날 수 있는 가장 내밀한 공간'을 창조한다. 그의 도자 위에 펼쳐진 고요한 풍경은 일상의 분주함에서 해방된 순수한 정신적 여백의 장이다. 백토의 순백과 코발트의 깊은 청색 사이에서 관람자는 비로소 자신의 온전한 내면을 마주하게 된다. 최성재가 '찰나의 체획'으로 포착한 세계는 단순한 미적 표현을 넘어, 현대인에게 잃어버린 내면의 고요와 자기성찰의 순간을 일깨우는 철학적 사유의 공간으로 확장된다. 그의 작품 앞에 서면, 우리는 비로소 순간의 찰나와 영원한 정신의 울림이 공존하는 자아의 풍경을 마주하게 될 것이다.
Momentary Gesture, Eternal Gesture
The Gallery Jiwooheon presents the solo exhibition Momentary Embodied Gesture: Landscape of the Heart by CHOI Sung Jae, who represents the experimental spirit in Korean ceramic art. This exhibition, CHOI’s first solo show in Seoul in six years, reveals the depth of his 38-year artistic journey through a carefully selected collection of 28 works that harmonize traditional techniques with contemporary painterly language.
CHOI Sung Jae, who studied ceramics at Hongik University's College of Fine Arts, has established his unique position since beginning his artistic career in 1987, winning grand prizes at the 2nd International Ceramic Exhibition in 1996 and the Gyeonggi Art Exhibition in 2001. He has also expanded the artistic horizons of Korean ceramics through international workshops spanning the United States, Japan, and Europe.
CHOI's work is characterized by lyrical expressions that elevate the ceramic surface into a canvas for painting. Notable features include the intense contrast between deep cobalt blue and pure white clay, abstracted natural landscapes, and the poetic resonance created by duck motifs. By reinterpreting the traditional buncheong techniques of gwyal (brushing) and dumbeong (dipping) in a contemporary manner, he has constructed an artistic world in which chance and intention are exquisitely intertwined.
The exhibition title Momentary Embodied Gesture: Landscape of the Heart encapsulates the artist's creative process, where momentary inspiration is materialized through physical action. This is the manifestation of the aesthetics of ‘emptiness’ and the free expressive that emerging from a state of ‘nothingness’ that CHOI has pursued throughout his life. He captures extreme aesthetic restraint and lingering impressions within dynamic linear movements reminiscent of action painting, combining the free-spirited essence and painterly characteristics of buncheong ceramics.
This exhibition is centred around two series: Landscape of the Heart and Sound of the Life. The Landscape of the Heart series consists of eleven plate-formed ceramic works depicting lakes and vegetation expressed in profound cobalt blue, with ducks floating on the surface. Two large-scale works exceeding 80 centimeters, first revealed in this exhibition, were created in China in 2019, but their return to Korea was delayed by COVID-19. These works fully embody his mature technique through the harmonious restraint between bold linear movements and negative space.
The Sound of the Life series is characterized by a variety of colours and rhythmic abstract band decoration. These works, which sublimate the free expressive language of traditional buncheong ceramics with a contemporary sensibility, were early recognized for their artistic value when awarded the Grand Prize at the 2nd International Ceramic Exhibition in 1996.
Additionally, various sculptural works are exhibited, including square bottles, oval vessels, and objects reminiscent of natural stones. These works, which impart simple yet profound formative qualities to flat surfaces, extend drawing into three-dimensional space and demonstrate the artist's experimental spirit in exploring the contemporary possibilities of ceramic art.
In an ever-changing modern society, art is a journey to find essential values amidst the incessant interference of civilization. CHOI Sung Jae's artistic world creates ‘the most intimate space where one can meet oneself,’ removed from contemporary noise. The serene landscapes unfolded on his ceramics offer a realm of pure spiritual respite liberated from everyday busyness. Between the purity of white clay and the deep blue of cobalt, viewers finally confront their complete inner selves. The world CHOI captures through ‘momentary embodied gesture’ extends beyond simple aesthetic expression to become a philosophical space that awakens modern people to the lost moments of inner tranquility and self-reflection. Standing before his works, we encounter the landscape of the self, where momentary glimpses coexist with eternal spiritual resonance.
최성재(b.1962)는 홍익대학교 미술대학 공예과와 동 대학원에서 도예를 전공했다. 제2회 국제 도예대전 대상(1996), 경기도 미술대전 대상(2001) 등 주요 수상 경력을 가지고 있다. 국립현대미술관, 서울시립미술관, 경기도자박물관 등 주요 공공기관의 기획전에 다수 참여했고, 경기세계도자비엔날레, 청주공예비엔날레 등의 국제 행사에서 선보이며 한국 도예의 현대적 가능성을 널리 알렸다. 특히 일본 큐슈 도자미술관, 중국 경덕진도자대학교, 미국 알프레드 대학교 등 해외 유수 기관의 초대전에 참여하며 국제적인 활동 범위를 입증했다. 1990년대 초 캐나다 밴프 아트센터에서의 첫 해외 전시를 시작으로 30년 이상 이어진 그의 작업은 전통과 현대의 조화로운 융합으로 평가받고 있다. 그의 작품은 미국 필라델피아미술관, 영국 빅토리아 알버트미술관, 프랑스 세브르 국립도자미술관을 비롯해 중국 용천청자박물관, 아시아도자미술관, 호주 빅토리아국립미술관, 스페인 바르셀로나 Museu Del Cantir Argentona, 호림박물관, 국립현대미술관 등 국내외 유수 기관에 소장되어 있다. 현재 한국전통문화대학교 전통미술공예학과 교수로 재직 중이다.
CHOI Sung Jae (b. 1962) majored in ceramics at the Department of Crafts at Hongik University's College of Fine Arts and its graduate school. His major awards include the Grand Prize at the 2nd International Ceramic Exhibition (1996) and the Grand Prize at the Gyeonggi Art Exhibition (2001). He has participated in numerous exhibitions organized by major public institutions including the National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul Museum of Art, and Gyeonggi Ceramic Museum, and has showcased his work at international events such as the Gyeonggi World Ceramic Biennale and Cheongju Craft Biennale, widely promoting the contemporary possibilities of Korean ceramics. His international acclaim is evidenced by invitational exhibitions at prestigious overseas institutions including the Kyushu Ceramic Museum in Japan, Jingdezhen Ceramic Institute in China, and Alfred University in the United States. His work, spanning over 30 years since his first overseas exhibition at the Banff Centre for Arts and Creativity in Canada in the early 1990s, is acclaimed for its harmonious fusion of tradition and modernity. His works are in the collections of prestigious institutions worldwide including the Philadelphia Museum of Art (USA), Victoria and Albert Museum (UK), Sèvres National Ceramics Museum (France), Longquan Celadon Museum (China), Museum of Asian Ceramics, National Gallery of Victoria (Australia), National Museum of Modern and Contemporary Art (Korea). He currently serves as a professor in the Department of Traditional Arts and Crafts at the Korea National University of Cultural Heritage
관람 안내
기 간 2025.04.16.(수)~05.17.(토)
(일요일/월요일/공휴일 휴관)
운영시간 10:00~18:00 (종료 30분 전 입장 마감)
오 프 닝 04.16.(수), 오후 4시
**오프닝 참여 이벤트로 자연을 닮은 스킨케어 브랜드 '다자연'의 제품 정품을 선착순으로 증정 드립니다.
장 소 서울시 종로구 북촌로11라길 13 (주차불가)
후 원 <스타일H>
협 찬 다자연
+
프로필 촬영 : 디자인하우스 이창화 포토그래퍼
전시전경 촬영 : 디자인하우스 박현주 포토그래퍼
Date : April. 16 - May. 17, 2025
Openig Reception : April. 16, 4PM
Sponsorships : Magazine Style H
Opening Sponsor : DAJAYEON
Closed on Sundays, Mondays, Holidays
13, Bukchon-ro 11ra-gil, Jongno-gu, Seoul
+
Photos courtesy of Designhouse. inc. / Photographer : Lee Chang Hwa, Park Hyunjoo
최성재, CHOI Sung Jae
<마음 풍경>, 2025. 분청토, 판성형, 화장토, 재유, 1250℃ 환원소성, 18 x 52 x 36 cm / 18 x 55 x 49 cm / 19 x 57 x 71 cm
Landscape of the Heart, 2025. Buncheong clay, slab building, engobe, ash glaze, 1250℃ reduction firing, 18 x 52 x 36 cm / 18 x 55 x 49 cm / 19 x 57 x 71 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<마음 풍경>, 2025. 분청토, 판장성형, 화장토, 재유, 1250℃ 환원소성, Ø48 x 39 cm
Landscape of the Heart, 2025. Buncheong clay, slab building, engobe, ash glaze, 1250℃ reduction firing, Ø48 x 39 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<마음 풍경>, 2025. 분청토, 판성형, 화장토, 재유, 1250℃ 환원소성, Ø43 x 4 cm
<마음 풍경>, 2025. 분청토, 판성형, 화장토, 재유, 1250℃ 환원소성, 14 x 22 x 28 cm
Landscape of the Heart, 2025. Buncheong clay, slab building, engobe, ash glaze, 1250℃ reduction firing, Ø48 x 39 cm
Landscape of the Heart, 2025 Buncheong clay, slab building, engobe, ash glaze, 1250℃ reduction firing, 14 x 22 x 28 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<마음 풍경>, 2025. 분청토, 판성형, 물레성형, 화장토, 재유, 1250℃ 환원소성, 7 x 20 x 7 cm
<마음 풍경>, 2025. 분청토, 판성형, 물레성형, 화장토, 재유, 1250℃ 환원소성, 13 x 24 x 34 cm
Landscape of the Heart, 2025. Buncheong clay, slab building, wheel throwing, engobe, ash glaze, 1250℃ reduction firing, 7 x 20 x 27 cm
Landscape of the Heart, 2025. Buncheong clay, slab building, wheel throwing, engobe, ash glaze, 1250℃ reduction firing, 13 x 24 x 34 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<마음 풍경>, 2025. 분청토, 물레성형 후 변형, 화장토, 재유, 1250℃ 환원소성 14 x 18 x 22 cm
Landscape of the Heart, 2025. buncheong clay, altering after wheel throwing, engobe, ash glaze, 1250℃ reduction firing 14 x 18 x 22 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<마음 풍경>, 2025. 백토, 판성형, 산화 코발트 안료, 화장토, 투명유, 1250℃ 환원소성, 26 x 35 x 3 cm
<마음 풍경>, 2025. 백토, 판성형, 산화 코발트 안료, 화장토, 투명유, 1250℃ 환원소성, 26 x 36 x 3 cm
Landscape of the Heart, 2025. White clay, slab building, cobalt oxide, engobe, glaze, 1250℃, reduction firing 26 x 35 x 3 cm
Landscape of the Heart, 2025. White clay, slab building, cobalt oxide, engobe, glaze, 1250℃, reduction firing 27 x 36 x 3 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<마음 풍경>, 2025. 백토, 판성형, 산화 코발트 안료, 화장토, 투명유, 1250℃ 환원소성, 40 x 44 x 3 cm
Landscape of the Heart, 2025. White clay, slab building, cobalt oxide, engobe, glaze, 1250℃, reduction firing, 40 x 44 x 3 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<생명의 소리>, 2025. 조형토, 판성형, 컬러 화장토, 철유 1230℃, 투명유 1100℃ 산화소성, 42 x 69 x 22 cm
Sound of the Life, 2025. Sculptural clay, slab building, color engobe, iron glaze 1230℃, glaze, 1100℃ oxidation firing, 1250℃, reduction firing, 42 x 69 x 22 cm
최성재, CHOI Sung Jae
<생명의 소리>, 2025. 조형토, 판성형, 컬러 화장토, 철유 1230℃, 투명유 1100℃ 산화소성, 21 x 75 x 21 cm
Sound of the Life, 2025. Clay, slab building, color engobe, iron glaze 1230℃, glaze, 1100℃ oxidation firing, 21 x 75 x 21 cm
갤러리 지우헌은 ㈜디자인하우스에서 운영하는 전시공간으로 북촌 한옥마을에 위치하고 있다. 한옥을 개조한 독특한 구조로 전통적인 미감과 현대적인 편의성을 두루 갖추고 있으며, 2016년 서울시 우수한옥으로 선정되었을 만큼 뛰어난 건축미를 갖고 있다. 과거의 역사를 담고 있는 공간에서 현대미술을 조명하는 시공간적 특징을 가진 갤러리로서 동시대 미술의 흐름에 동참하며 국내·외 신진작가 발굴과 후원에 힘쓰고 있다.
Gallery Jiwooheon is an exhibition venue operated by Designhouse, Inc., located in Bukchon Hanok Village. It was selected as the 2016 Seoul Excellent Hanok for its distinctive structure remodeled from a hanok, which offers both traditional aesthetics and contemporary convenience and has remarkable architectural beauty. It aspires to identify outstanding new artists at home and abroad while supporting the trend of contemporary art as a gallery with temporal and spatial qualities that shines a light on contemporary art in a space possessing the history of the past.
-
전시/작품구매 문의 INQUIRE
큐레이터 김아름 Areum Kim, Curator
82-2-765-7964
areum.kim@design.co.kr
Instagram @jiwooheon_dh