이영욱, 조재 《 황홀한 증식 》
Yi Young Uk, Jojae : Euphoric Proliferation
2024.3.27.-5.4.
모든 것이 가능하지 않지만, 모든 것의 가상은 가능하다.
ㅡ 프리드리히 헤벨
갤러리 지우헌은 3월 27일부터 5월 4일까지 이영욱, 조재가 함께 한 전시 《황홀한 증식(Euphoric Proliferation)》을 개최한다. 두 작가 모두 최근 국내 굴지 미술관에서 젊은 작가상을 수상하며 주목받는 작가이다.
본 전시는 이미지를 조각내고 왜곡을 반복하며 증폭시키는 맥락은 비슷하지만, 그 결과물이 추상과 구상이라는 점에서 구별되는 두 사람의 작업에 포커스를 맞췄다.
이영욱은 2018년부터 대상을 재인식하는 방법을 탐구하는 작업을 펼쳐왔다. 인간과 동물의 신체 일부를 반복적으로 왜곡하면서 만들어낸 기이한 패턴은 그의 작업에서 대표적인 주제를 이룬다. 초기에는 화려한 그래픽적 이미지의 반복으로 패턴을 만들어 인간이 세계를 지각하는 방식에 대한 질문을 위트 있게 표현해 왔다면, 현재는 리얼리즘에 가까운 묘사로 그와 같은 패턴에 접근하여 보다 말초적 감각을 건드리는 작업으로 선회했다. 본 전시에서 관객은 그의 초기작에서부터 현재의 작업 경향까지의 과정을 살펴볼 수 있다.
주로 선보이는 2022년도 작업은 그 같은 이행의 중간지점에 있는 것으로, 대개 작가 본인이 겪은 일상의 경험을 모티브로 삼고 있다. 〈제스처를 취하는 이는 아무런 생각이 없다〉, <친구의 개인기와 나의 임무>, <(A의 기쁨과 B의 고통)> 등은 그의 가까운 지인이 이발소에서 머리를 자를 때와 같은 평범한 일상에서 발견한 장면들을 생경한 감각과 인상으로 재구성한 작업이다.
어딘가 모르게 불편하고 긴장되는 구도의 기묘한 인체의 표현은 껍데기를 벗고 드러난 진실이 제 모습 그대로 원초성을 드러내는 순간의 어떤 희열감을 느끼게 한다. 그와 대조적으로 구체적인 상황을 암시하는 작품 제목은 일종의 맥거핀(MacGuffin effect)처럼 작용해 관람의 흥미로움을 배가 시킨다.
반면 조재의 작업은 가상에서 시작한다. 그는 2016년부터 디지털화된 이미지와 그 이전 원본 이미지의 교차점을 조형적으로 번역하는 작업을 이어오고 있다. 디지털 이미지와 가공 전 원본 사이 간극을 형상화하면서 가상과 현실 세계를 잇는 새로운 감각을 구축하는 것이다.
본 전시에서는 그간 꾸준히 채집해 온 도시의 풍경과 디지털 이미지의 부산물들을 재구성한 ‘부스러기 시리즈’ 연장에 있는 작업을 선보인다. 동시대에 편재하는 이미지의 실체를 더듬는 그의 작업은 화려한 색채와 라인이 여러 조각으로 층위를 이루며 하나로 응집된 덩어리 형태를 띠는 것이 특징이다.
지난 해 금호미술관에서 선보였던 대형 조각 작업인 〈디지털 부랑자〉 또한 이 같은 맥락에서 조형된 것으로, 이로부터 관객은 현대의 시지각적 풍경이 켜켜이 쌓여 누적되고 집적된 상을 감지할 수 있다. 조재의 작업은 동시대 도시적 환경이 인간의 감각에 끼치는 영향을 화려한 실체로서 치환하여 보여준다.
《황홀한 증식》은 모든 것을 가능케하는 시각적 가상의 힘에 기댄 두 작가의 작업 세계를 통해 단선적 인식의 경로를 다채롭게 증식해가는 황홀한 경험을 제공하고자 한다.
Everything is not possible, but the virtualization of everything is.
- Friedrich Hebel
From March 27 to May 4, Gallery Jiwooheon will present Euphoric Proliferation, an exhibition by Yi Young Uk and Jojae. Both artists have recently won young artist awards at leading museums in Korea.
The exhibition focuses on their work, which is similar in the context of fragmenting, distorting, and amplifying images, but differentiated by the abstract and figurative nature of the resulting works.
Since 2018, Yi Young Uk has been working on a bold body of work that explores how we re-recognize objects. Bizarre patterns created by repeatedly distorting human and animal body parts form a central theme in his work. While he initially created patterns through the repetition of colorful graphic images to wittily express questions about the way we perceive the world, he has since turned to more peripheral sensations by approaching these patterns with near-realistic depictions. In this exhibition, viewers will be able to trace the progression from his early works to his current tendencies.
The works from 2022, which are mainly on display, are at the midpoint of this transition and are often based on the artist's own daily experiences. Works such as The Gesturer Has No Thoughts, My Friend's Personal History and My Mission, and (The Joy of A and the Pain of B) reconstruct scenes from ordinary life, such as when a close acquaintance of the artist's got his hair cut at a barber shop, with unfamiliar sensations and impressions.
The strange representations of the human body in uncomfortable and tense compositions evoke a certain sense of joy at the moment when the shell is peeled away and the truth is revealed in all its rawness. In contrast, the titles of the works, which allude to specific situations, act as a kind of MacGuffin effect, multiplying the interest of the viewer.
Jojae's work, on the other hand, begins with the virtual. Since 2016, she has been working on translating the intersection between digitized images and their original counterparts in a sculptural manner. By shaping the gap between the digital image and the original before processing, she builds a new sense of connecting the virtual and real worlds.
This exhibition presents an extension of his 'Crumbs Series,' in which her reconstructs the byproducts of digital images and urban landscapes she has been collecting.
Her works, which probe the ubiquitous nature of contemporary images, are characterized by a variety of colors and lines that are layered in multiple pieces, forming a cohesive mass.
The large-scale sculpture Digital Vagabond1, which was presented at Kumho Art Museum last year, was also created in this vein, allowing the viewer to perceive the accumulation and aggregation of contemporary visual and perceptual landscapes. She’s work shows the impact of contemporary urban environments on human senses by transforming them into colorful entities.
Relying on the all-encompassing power of visual fiction, Euphoric Proliferation aims to provide an ecstatic experience of multiplying unilinear paths of perception through the work of two artists.
작가 소개
이영욱 (b.1991)은 단국대학교 서양학과를 졸업하고 홍익대학교 회화과에서 석사와 박사 과정을 마쳤다. 주요 개인전으로 《리모컨이 작동하지 않아 드론은 바닥으로 내리 꽂혔다》(아트센터 예술의 시간, 서울, 2023), 《받침점 위에 얹어진 피부》 (에브리아트, 서울, 2023), 《배척된 이미지가 토해낸 파편》 (룬트 갤러리, 2022, 서울) 등이 있다. 한강뮤지엄, 대림창고, 대안공간 눈 등에서 그룹전에 참여했다. 올해 OCI 미술관 ‘YOUNG CREATIVES’에 선정되었다.
Yi Young Uk(b.1991) graduated from Dankook University, Department of Western Studies, and completed his MFA and PhD programs at Hongik University, Department of Painting. His major solo exhibitions include The Drone Was Plunged into the Floor because the Remote Control Didn't Work(Art Center for the Arts, Seoul, 2023), Skin on a Fulcrum(Everyart, Seoul, 2023), and Debris Vomited by Rejected Images(Lunt Gallery, 2022, Seoul). He has participated in group exhibitions at the Han River Museum, Daelim Warehouse, and Alternative Space Eye. This year, he was selected for YOUNG CREATIVES at OCI Museum of Art.
조재(b.1990)는 성균관대학교에서 서양화 학사 전공, Royal College of Art(영국)에서 회화를 전공으로 석사학위를 취득하였고, 최근 서울대학교에서 조소를 전공으로 박사과정을 수료하였다. 주요 개인전으로 《누락번역》 (금호미술관, 서울, 2023), 《Meeting Point》 (G Gallery, 서울, 2021), 《둔감제》 (인터아트채널, 서울, 2020), 《5분 쉬고, 30초씩》 (공간 413, 서울, 2018) 등이 있고, 《Humanism Reimagined: Embracing Change》 (WWNN, 서울, 2023), 《Number The Shadows》 (서울대학교 우석갤러리, 서울, 2022) 등 다수의 기획전에 참여하였다. 2023년도 금호미술관 ‘금호영아티스트’에 선정되었다.
Jojae(b.1990) received a B.A. in Western Painting from Sungkyunkwan University, an M.F.A. in Painting from the Royal College of Art (UK), and recently completed a Ph.D. program in Sculpture at Seoul National University. Her major solo exhibitions include Missing Translation(Kumho Museum of Art, Seoul, 2023), Meeting Point(G Gallery, Seoul, 2021), Desensitizer(InterArt Channel, Seoul, 2020), and 5 Minutes Rest, then 30 Seconds(Space 413, Seoul, 2018). She has participated in numerous exhibitions, including Humanism Reimagined: Embracing Change(WWNN, Seoul, 2023) and Number The Shadows(Woosuk Gallery, Seoul National University, Seoul, 2022). She was selected as a Kumho Young Artist in 2023 by Kumho Museum of Art.
관람 안내
기 간 2024.03.27.(수)~05.04.(토), 일요일/월요일/공휴일 휴관
운영시간 10:30~18:30 (종료 30분 전 입장 마감)
오 프 닝 03. 27(수), 오후 5시~6시 30분 (5시 행사 시작, 행사 1시간 전 갤러리 오픈)
**오프닝 이벤트로, 방문 선착순 50분께 7만원 상당의 'JASIN 바디로션'을 현장에서 증정 드립니다.
장 소 서울시 종로구 북촌로11라길 13 (주차불가)
후 원 월간디자인, 럭셔리M
협 찬 JASIN
Date : March 27-May 4, 2024
Openig reception : March 27. 5PM
Sponsorships : Monthly Design, LUXURY Magazines
Opening Sponsor : JASIN
Closed on Sundays, Mondays, Holidays
13, Bukchon-ro 11ra-gil, Jongno-gu, Seoul
*사진제공 : (주)디자인하우스
*Photos courtesy of Designhouse. inc.
*프로필 촬영 : 디자인하우스 - 이우경
갤러리 지우헌은 ㈜디자인하우스에서 운영하는 전시공간으로 북촌 한옥마을에 위치하고 있다. 한옥을 개조한 독특한 구조로 전통적인 미감과 현대적인 편의성을 두루 갖추고 있으며, 2016서울우수한옥으로 선정되었을 만큼 뛰어난 건축미를 갖고 있다. 과거의 역사를 담고 있는 공간에서 현대미술을 조명하는 시공간적 특징을 가진 갤러리로서 동시대 미술의 흐름에 동참하며 국내·외 신진작가 발굴과 후원에 힘쓰고 있다.
Gallery Jiwooheon is an exhibition venue operated by Designhouse, Inc., located in Bukchon Hanok Village. It was selected as the 2016 Seoul Excellent Hanok for its distinctive structure remodeled from a hanok, which offers both traditional aesthetics and contemporary convenience and has remarkable architectural beauty. It aspires to identify outstanding new artists at home and abroad while supporting the trend of contemporary art as a gallery with temporal and spatial qualities that shines a light on contemporary art in a space possessing the history of the past.
- 큐레이터 김아름 Areum Kim, Curator | areum.kim@design.co.kr
- Instagram : @jiwooheon_dh